© Amnesty International

14 FEBRUARI: SCHRIJFAVOND AMNESTY INTERNATIONAL DORDRECHT

Op donderdag 14 februari a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht weer de maandelijkse schrijfavond. Tijdens zo’n avond schrijven we met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom op de eerste verdieping van restaurant Dordts Genoegen, Voorstraat 256 in Dordrecht.

Hoe werkt dat brieven schrijven?
Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er liggen (Engels- of anderstalige) voorbeeldbrieven klaar met daarin een oproep aan de betreffende regeringen, ambassades of koningshuizen om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven.

Valentijnsdag: speciale groetenkaarten
Ook kun je groetenkaarten schrijven aan activisten om hen te laten weten dat we aan hen denken. Op deze Valentijnsdag kun je bijvoorbeeld een ‘valentijnskaart’ sturen naar Gilbert uit Tanzania, die albinisme heeft. In Tanzania wordt albinisme geassocieerd met magische krachten en worden mensen met albinisme daarom soms ontvoerd, verminkt en zelfs vermoord. Zie ook de website amnesty.nl, onder ‘Wat we doen’, ‘Educatie’.

Helpen zulke acties wel?
In één op de drie gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie Amnesty zich inzet. Zoals Johan Teterissa uit Indonesië, die in 2007 werd opgepakt nadat hij tijdens een vreedzame demonstratie zwaaide met de verboden vlag van de Zuid-Molukken. Hij kreeg 15 jaar voor ‘rebellie’. Op 25 december jl. werd hij vrijgelaten. Tijdens de Schrijfmarathon Write for Rights 2018 riepen we samen met activiste Gulzar Duishenova op een einde te maken aan discriminatie van mensen met een handicap in Kirgizië. Het parlement zette onlangs een belangrijke stap voorwaarts. Bekijk alle resultaten van de afgelopen tijd op amnesty.nl/wat-we-doen.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht. En je kunt natuurlijk ook gewoon binnenlopen en meedoen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor slechts een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd.