13 JANUARI: SCHRIJFAVOND AMNESTY INTERNATIONAL DORDRECHT

Word jij ook zo treurig van al het onrecht in de wereld en wil je daartegen in actie komen? Kom dan naar de maandelijkse schrijfavonden van Amnesty International Dordrecht. Op vrijdag 13 januari a.s. vindt de eerste schrijfavond van 2023 plaats. We schrijven dan met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom bij Dutch in Dordrecht, Vest 177, 3311 TV in Dordrecht.

Wat kun jij doen?
Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er liggen (vooral Engelstalige) voorbeeldbrieven klaar met daarin een oproep aan de betreffende regeringen en ambassades om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je groetenkaarten schrijven aan mensen die vervolgd worden. Met deze kaarten laten we hen weten dat we aan hen denken.

Verbetering van de situatie
Een van de mensen voor wie we gaan schrijven is de Oekraïense Oleksandr Marchenko. Hij werd eind 2018 in het oosten van Oekraïne ontvoerd en zat maanden opgesloten in een ondergrondse cel. In november 2020 legde een Russische rechter hem 10 jaar cel op, waarschijnlijk alleen maar omdat hij Oekraïne steunt. Hij zegt dat hij werd gedwongen te bekennen dat hij een spion was. Omdat hij schildklierkanker heeft gehad, heeft hij dagelijkse medicatie en maandelijkse bloedtesten nodig, maar deze krijgt hij niet. Kom ook voor hem in actie! In veel gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie Amnesty zich inzet. De meest recente successen kun je vinden via deze link.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (/amnesty.international.dordrecht, onder ‘evenementen’) of gewoon binnenlopen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor we een vrijwillige – en zeer gewaardeerde – bijdrage vragen. Bij klachten zoals verkoudheid of koorts blijf je thuis en kun je online brieven schrijven via amnesty.nl (‘Kom in actie!’).