10 SEPTEMBER: SCHRIJFAVOND AMNESTY DORDRECHT

Op vrijdag 10 september a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht, weer de maandelijkse schrijfavond. Tijdens zo’n avond schrijven we met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom bij Dutch in Dordrecht, Vest 177, 3311 TV in Dordrecht.

Wat kun je doen?

Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er liggen (vooral Engelstalige) voorbeeldbrieven klaar met daarin een oproep aan de betreffende regeringen en ambassades om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je groetenkaarten schrijven aan mensen die vervolgd worden. Met deze kaarten laten we hen weten dat we aan hen denken.

Voor wie schrijven we?

Op vrijdag 10 september schrijven we onder meer voor de Egyptische activiste Sanaa Seif. Zij werd op 23 juni 2020 aangevallen tijdens een vreedzame demonstratie en vervolgens opgepakt toen ze daarvan aangifte wilde doen. Enkele maanden geleden kreeg ze 18 maanden cel op basis van onzinnige aanklachten zoals ‘het verspreiden van nepnieuws’. Doe mee en schrijf een brief aan de Egyptische president. Jouw brief of kaart kan voor haar een verschil maken, want in veel gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie Amnesty zich inzet. De meest recente successen kun je vinden via deze link.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (/amnesty.international.dordrecht, onder ‘evenementen’) of gewoon binnenlopen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor we een vrijwillige – en zeer gewaardeerde – bijdrage vragen. We houden 1,5 meter afstand van elkaar, iedereen heeft een eigen plek en een eigen setje schrijfmaterialen. Breng je eigen pen mee en eventueel je eigen (non-alcoholische) drankje. Bij klachten zoals hoesten of koorts blijf je thuis en kun je online brieven schrijven via amnesty.nl (‘Kom in actie!’).