Schrijfactie Vietnam: activist niet veilig in gevangenis

De Vietnamese mensenrechtenverdediger Trần Thi Nga werd bijna 2 jaar geleden opgepakt voor haar deelname aan een protest. Ze werd in de gevangenis aangevallen. Zeer waarschijnlijk in opdracht van de gevangenisdirecteur.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 maart 2019 een brief aan de minister van Openbare Veiligheid. Roep hem op Trần Thi Nga onmiddellijk vrij te laten.

Opgepakt voor haar mening

Trần Thi Nga is arbeids- en landrechtenactivste. Ze ging in 2017 de straat op om de overheid op te roepen maatregelen te nemen na een grote milieuramp in 2016 waarbij een staalfabriek gif dumpte in de zee. Ze kreeg negen jaar cel en vijf jaar huisarrest omdat ze propaganda tegen de staat zou verspreiden.

Mishandeld in de gevangenis

Trần Thi Nga is in de gevangenis meermaals in elkaar geslagen door medegevangenen. Ze dreigden haar zelfs te vermoorden. De gevangenisautoriteiten willen haar hiermee waarschijnlijk straffen. Ook mag ze geen bezoek ontvangen omdat ze geen bekentenis wil afleggen.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden