© Amnesty International

Schrijfactie Zuid-Afrika: landrechtenactiviste op dodenlijst

De Zuid-Afrikaanse Nonhle Mbuthuma wordt bedreigd omdat ze zich al jaren verzet tegen mijnbouw die de leefomgeving van honderden families bedreigt.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 februari 2019 een brief aan de president van Zuid-Afrika. Roep hem op om Nonhle te beschermen en onderzoek te doen naar de bedreigingen.

Verzet tegen bedrijven

Al generaties lang leeft de familie van Nonhle aan de zuidoostkust van Zuid-Afrika. Maar dat bestaan wordt bedreigd door mijnbouwbedrijven die titanium in hun gebied willen opgraven. Nonhle is bang dat zij en honderden families in hun omgeving hun grond kwijtraken en dat het gebied wordt vervuild. Ruim tien jaar geleden zette ze daarom een organisatie op die zich verzet tegen de mijnbouw.

Dodenlijst

Maar dit verzet is gevaarlijk. In 2016 werd haar collega Sikhosiphi ‘Bazooka’ Rhadebe vermoord. Nonhle gaat sindsdien van de ene schuilplaats naar de andere. Eerder dit jaar overleefde ze een moordaanslag doordat een anonieme beller haar waarschuwde voor vergiftigd voedsel.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden