© privefoto

Schrijfactie Wit-Rusland: risico op corona groot voor verzwakte tienergevangenen

Vladislav Sharkovsky (foto links) en Emil Ostrovko (foto rechts) uit Wit-Rusland belandden twee jaar geleden in de gevangenis voor een klein drugsdelict. Ze waren toen 17 jaar oud. Ze hebben allebei ernstige gezondheidsklachten. Het risico is groot dat het coronavirus zich in de gevangenis snel verspreidt. Daardoor loopt hun leven gevaar.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juli 2020 naar president Lukashenko van Wit-Rusland. Roep hem op Emil en Vladislav onmiddellijk vervroegd of voorwaardelijk vrij te laten. Ook moet Wit-Rusland kijken in hoeverre gevangenen die een verhoogd gezondheidsrisico lopen vanwege het coronavirus buiten de gevangenis hun straf kunnen uitzitten.

Slechte gezondheid

De gezondheidssituatie van beide jongens is zorgelijk. Emil lijdt aan astma. Vladislav was een gezonde tiener voordat hij werd opgesloten. Hij hoest nu al lange tijd en heeft moeite met zien. Ook kreeg hij onlangs trombose, klaagde over buikpijn en viel flauw.

Streng drugsbeleid

Om wat bij te verdienen werkte Emil, die nog op school zat, als koerier voor een online bedrijfje. In de pakketjes die hij rondbracht bleken drugs te zitten. Emil kreeg zes jaar cel. Zijn baas, die hem misbruikte als drugskoerier, werd niet vervolgd. Ook Vladislav werkte als koerier voor een online bedrijf dat in drugs bleek te handelen. Hij kreeg tien jaar cel.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden