Portrait of Leonard Peltier
© Courtesy of Jeffry Scott

Schrijfactie VS: geef activist Leonard Peltier gratie

De 78-jarige Amerikaanse activist Leonard Peltier zit al meer dan 46 jaar achter tralies. Hij is lid van de American Indian Movement (AIM), een organisatie die opkomt voor de rechten van de oorspronkelijke bewoners van Amerika. In 1975 werden tijdens een confrontatie met AIM-leden twee FBI-agenten gedood. Peltier kreeg hiervoor tweemaal levenslang, maar heeft altijd volgehouden onschuldig te zijn. Zijn proces zat vol onregelmatigheden, zoals het achterhouden van bewijs.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 mei 2023 naar president Biden van de VS. Roep hem op om Leonard Peltier gratie te verlenen.

Ernstig ziek

Tot nu toe is Peltiers verlof steeds afgekeurd en staat er pas in 2024 een nieuwe zitting gepland. De kans is groot dat hij dit niet zal halen omdat hij ernstig ziek is. Peltier lijdt onder andere aan nier- en hartfalen en heeft een levensgevaarlijke aandoening aan zijn buikslagader. Het enige humane om te doen, is hem vrijlaten.

Download de voorbeeldbrief