Schrijfactie Verenigde Staten: hulpverlener kan 10 jaar cel krijgen voor hulp aan migranten

De 36-jarige aardrijkskundeleraar Scott Warren woont in de Amerikaanse staat Arizona. Op 17 Januari 2018 sloegen agenten van de Amerikaanse grenspatrouille hem in de boeien en namen hem mee. Zijn misdaad? Hij deelde onder meer water uit aan migranten die via de woestijn de VS binnen willen.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 oktober 2019 naar de autoriteiten van de Verenigde Staten. Roep hen op alle aanklachten tegen Scott Warren onmiddellijk in te trekken.

Hulp aan migranten een misdaad?

Scott Warren werd aangeklaagd voor het bieden van humanitaire hulp aan twee mensen zonder papieren. Zijn rechtszaak eindigde afgelopen juni zonder uitspraak, omdat de jury verdeeld was. Maar de aanklager besloot hem opnieuw te vervolgen. Warrens nieuwe rechtszaak begint op 12 november. Hij kan een celstraf van tien jaar krijgen.

Intimidatie

Scott werkt als vrijwilliger voor de organisatie No Mas Muertas (Geen Doden Meer). Op de ochtend van zijn arrestatie had No Mas Muertas juist een rapport gepubliceerd, compleet met videobewijs, over de betrokkenheid van de grenspatrouille bij het weggooien van duizenden liters water voor migranten in de woestijn. De video ging al snel viral.

De autoriteiten proberen mensenrechtenverdedigers en anderen die hulpverlenen aan de grens te ontmoedigen om hun werk uit te voeren door hen te intimideren en te vervolgen.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden