Schrijfactie Saudi-Arabië: lange celstraffen voor Nubische mannen

Op 10 oktober 2022 veroordeelde een rechter in Saudi-Arabië tien mannen tot celstraffen tussen de 10 en 18 jaar vanwege een vreedzame herdenkingsdienst. De mannen behoren tot de Egyptisch Nubische minderheidsgroep. Veel van deze mannen zijn ouder en kampen met gezondheidsklachten, zoals diabetes en hartproblemen, en hebben medische zorg nodig.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 januari 2023 naar de koning van Saudi-Arabië. Roep hem op om de tien Nubische mannen onmiddellijk vrij te laten.

Oneerlijke processen

De mannen werden in 2019 gearresteerd toen ze een vreedzaam evenement hielden ter herdenking van de Arabisch-Israëlische oorlog in 1973. Ze werden beschuldigd van het oprichten van een vereniging zonder vergunning. Ook zouden ze de in Saudi-Arabië verboden Moslimbroederschap steunen en werden ze aangeklaagd vanwege berichten op social media. De mannen beweren onder dwang bekentenissen te hebben afgelegd. Maar daar had de rechter geen boodschap aan.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden