Grigory Shvedov van Caucasian Knot
© Esther_Dyson

Schrijfactie Rusland: prominente journalist bedreigd door Tsjetsjeense politicus

Grigory Shvedov, de hoofdredacteur van een nieuwssite over de Kaukasus, is via Instagram bedreigd door de voorzitter van het Tsjetsjeense parlement.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 april 2017 een brief naar de autoriteiten in Rusland. Roep hen op de bedreigingen te onderzoeken en te veroordelen, en ervoor te zorgen dat Shvedov niets overkomt.

Bedreigd op Instagram

Magomed Daudov is de voorzitter van het Tsjetsjeense parlement en een naaste medewerker van president Kadyrov van de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië. Hij postte op 6 januari een foto op Instagram van een hond met een knoop in zijn tong en de woorden ‘Kaukasische knoop?’. Ook schreef hij erbij dat de tong van de hond, genaamd Shved, ingekort zou moeten worden en zijn tanden verwijderd. Dit was een dreigement aan het adres van Shvedov, die medeoprichter en hoofdredacteur van de website Caucasian Knot is.

Artikelen over Tsjetsjenië

Journalisten en mensenrechtenverdedigers die verslag doen van de mensenrechtensituatie in de Noord-Kaukasus, en met name in Tsjetsjenië, zijn vaak het doelwit van dreigementen en geweld. Sommigen verloren zelfs hun leven. Zelden doen de autoriteiten grondig onderzoek hiernaar.

Download de voorbeeldbrief