Oleg Sentsov
© Anton Naumlyuk

Update schrijfactie Rusland: gezondheid Oekraïense filmmaker zorgelijk

De Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov had kritiek op de bezetting van de Krim. Hij moest dit bekopen met een buitensporig hoge gevangenisstraf. Hij is in hongerstaking en het gaat erg slecht met zijn gezondheid.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 augustus 2018 een brief aan de Russische openbaar aanklager. Roep hem op Oleg Sentsov onmiddellijk vrij te laten.

Zorgen om gezondheid

Sentsov besloot op 14 mei in hongerstaking te gaan. Hij eist dat de Russische autoriteiten alle Oekraïense politieke gevangenen vrijlaten. De gezondheid van Sentsov gaat hard achteruit. Hij is ruim acht kilo afgevallen en volgens de gevangenisartsen is er een groot risico dat hij nierfalen krijgt. Als dat gebeurt zal hij in de gevangenis worden gedwongen om voedsel in te nemen. Omdat dit dan tegen zijn wil gebeurt kan het neerkomen op marteling.

Vast voor verzonnen aanklachten

Oleg Sentsov protesteerde eind 2013 tegen de Russische inname van de Krim, waar hij vandaan komt. De Russische autoriteiten bliezen het protest enorm op en beschuldigden Sentsov zelfs van terroristische activiteiten. Hij werd beschuldigd van brandstichting en zou een beeld van Lenin hebben willen opblazen. Sentsov werd vervolgd om politieke redenen en gemarteld om een bekentenis los te krijgen. Na een showproces besloot de rechter in augustus 2015 dat hij voor twintig jaar de gevangenis in moest.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden