© Amnesty International/Gustavo Luis Pereira Verly

Schrijfactie Paraguay: inheemse gemeenschap mogelijk voor tweede keer van land verjaagd

De inheemse Tekoha Sauce-gemeenschap in Paraguay werd in de jaren ’70 van hun land verjaagd, waar zonder hun instemming een waterkrachtcentrale werd gebouwd. Drie jaar geleden keerden ze terug naar een deel van hun land. Het staatsbedrijf dat eigenaar is van de waterkrachtcentrale eist dit land nu weer op. Mogelijk worden de Tekoha Sauce dus weer verdreven van het land dat al zo lang hun woongebied is.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 oktober 2019 naar de president van Paraguay. Roep hem op ervoor te zorgen dat de inheemse Tekoha Sauce op hun land kunnen blijven wonen.

Jarenlange landconflict

De Tekoha Sauce voeren een jarenlange strijd om het land van hun voorouders, onder aanvoering van Amada Martínez en Cristóbal Martínez. De twee gemeenschapsleiders komen op voor de rechten van de Tekoha Sauce en claimen hun land terug bij de rechter. Amada Martínez werd in verband met haar activisme bedreigd door mannen in het uniform van de waterkrachtcentrale. De Tekoha Sauce hebben het recht om hun traditionele manier van leven te leiden op het land waar ze al generaties lang wonen. Volgens zowel de Paraguayaanse grondwet als internationaal recht mogen zij niet van hun land gestuurd worden als zij daar niet mee hebben ingestemd.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden