Schrijfactie Niger: activist vastgehouden ondanks bevel rechter om vrijlating

Een rechter in Niger legde activist Sadat Illiya Dan Malam eind mei een boete op voor het beledigen van leden van de regeringspartij. Hij oordeelde ook dat Sadat onmiddellijk moet worden vrijgelaten. Maar de Nigerese autoriteiten houden hem nog altijd gevangen.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 september 2019 naar de autoriteiten van Niger. Roep hen op Sadat Illiya Dan Malam onmiddellijk vrij te laten.

Opgepakt voor protesten

Activist Sadat Illiya Dan Malam is coördinator bij een beweging voor verantwoord burgerschap. De politie pakte hem op 18 april 2018 op in verband met landelijke protesten tegen hogere belastingen voor onder meer huisvesting en elektra, die de kosten van levensonderhoud fors doen stijgen. Hij werd hierop beschuldigd van deelname aan een ‘opstandige beweging’ en ‘samenzwering tegen de staatsveiligheid’.

De rechter achtte hem niet schuldig maar veroordeelde hem voor een lichter vergrijp, belediging. De aanklager ging tegen deze uitspraak in beroep. Sadat zit nog altijd vast ondanks het bevel van de rechter hem vrij te laten.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden