© REUTERS

Schrijfactie Nicaragua: honderden mensen vervolgd voor deelname aan protesten

Na de grootschalige protesten, ruim een jaar geleden, tegen de regering in Nicaragua zitten meer dan honderd demonstranten nog altijd vast. Nog eens 700 andere demonstranten worden onterecht vervolgd.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 september 2019 naar de autoriteiten van Nicaragua. Roep hen op de aanklachten tegen de demonstranten onmiddellijk te laten vallen.

Massale protesten hard neergeslagen

Op 18 april 2018 gingen Nicaraguanen in groten getale de straat op om te protesteren tegen de aangekondigde verhoging van de bijdrage voor sociale zekerheid en versobering van de pensioenen. De protesten werden met enorm veel geweld door de autoriteiten neergeslagen. Zeker 325 mensen kwamen om het leven en er vielen meer dan 2.000 gewonden. Bovendien werden ruim 100 mensen opgepakt, onder wie de Belgisch-Nicaraguaanse studentenleider Amaya Coppens voor wie Amnesty Nederland vorig jaar actievoerde.

Een deel van de opgepakte demonstranten zit nog steeds vast en moet onmiddellijk worden vrijgelaten. Ze maakten alleen gebruik van hun recht op demonstratie en op vrije meningsuiting. Ook ontvangt Amnesty nog elke dag berichten over mensen die in Nicaragua willekeurig worden opgepakt en gemarteld. Op deze manier trachten de autoriteiten alle kritische stemmen in de kiem te smoren.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden