© Aung Marm Oo/Facebook

Schrijfactie Myanmar: journalist uit Rakhine de mond gesnoerd

Journalist en redacteur Aung Marm Oo dook ruim een jaar geleden onder nadat hij werd beschuldigd van het overtreden van Myanmars beruchte ‘Unlawful Associations Act’. Deze onderdrukkende wet wordt vaak gebruikt om etnische minderheden, journalisten en activisten de mond te snoeren. Aung Marm Oos straf kan oplopen tot 5 jaar cel. De mediagroep waar hij voor werkt, berichtte over mensenrechtenschendingen door het Myanmarese leger tijdens het gewapende conflict in de staat Rakhine.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 augustus 2020 naar de autoriteiten van Myanmar. Roep hen op om alle aanklachten tegen Aung Marm Oo in te trekken en er voor te zorgen dat hij en andere journalisten hun werk kunnen doen zonder angst voor vervolging.

Onafhankelijke media de kop in gedrukt

Begin 2019 escaleerde het conflict in Rakhine tussen het Myanmarese leger en het Arakan-leger, een etnische gewapende groepering in Rakhine. Amnesty en andere organisaties documenteerden ernstige schendingen, waaronder oorlogsmisdaden, die zijn gepleegd door zowel het Myanmarese leger als het Arakan-leger. Onafhankelijke journalisten die verslag doen van het conflict en activisten worden lastiggevallen of vervolgd. In de afgelopen twee maanden zijn ten minste drie andere journalisten onterecht aangeklaagd onder vage anti-terrorismewetten.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden