© privefoto

Update schrijfactie Myanmar: dichters achter de tralies

Zes leden van de satirische dichtgroep Peacock Generation zitten celstraffen uit van tussen de twee en drie jaar. Ze zijn opgepakt voor een optreden waarin ze kritiek uitten op het Myanmarese leger.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 mei 2020 naar de autoriteiten in Myanmar. Roep hen op de vastgezette leden van de Peacock Generation onmiddellijk vrij te laten en hen niet verder te vervolgen.

Repressieve wetgeving

De zes dichters werden in april en mei 2019 opgepakt nadat ze Thangyat hadden opgevoerd. Thangyat is een traditionele en gerespecteerde kunstvorm in Myanmar waarin dichtkunst, komedie en muziek samenkomen. De dichters droegen tijdens hun optreden uniformen en uitten kritiek op het leger. Het is absurd om hun optreden te zien als een gevaar voor het Myanmarese leger. Toch werden de Peacock-leden in oktober en november veroordeeld voor onder meer het aanzetten tot muiterij van soldaten. De Peacock-leden werden aangeklaagd onder wetgeving die de Myanmarese autoriteiten vaak gebruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken en activisten vast te zetten.

Update: op 17 februari kregen drie leden een half jaar extra celstraf voor ‘online laster’ omdat ze een video van hun optreden op Facebook plaatsten. Andere leden riskeren ook extra straffen.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden