© Private

Schrijfactie Iran: Koerdische activist onder druk gezet voor ‘bekentenis’

De 29-jarige Zahra Mohammadi leidt een organisatie die opkomt voor de rechten van Koerden in Iran, onder meer door Koerdische taallessen te geven. Haar activisme is waarschijnlijk de reden waarom de politie haar oppakte. Ze beschuldigden haar van samenwerking met Koerdische oppositiegroepen en dwongen haar een bekentenis af te leggen. Die weigerde ze. Ze zit nog altijd vast.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 februari 2020 naar de autoriteiten in Iran. Roep hen op Zahra Mohammadi onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en haar goed te behandelen.

Geheime opsluiting

Agenten in burgerkleding pakten Zahra op 23 mei 2019 thuis op en hielden haar acht dagen vast op een geheime plek. Ze dreigden haar familieleden ook te arresteren als ze niet zou bekennen. Zahra bleef ontkennen. Ze mocht haar advocaat pas spreken bijna vier maanden na haar arrestatie. Op 18 september werd ze ineens naar de rechtbank gebracht, maar de hoorzitting werd uitgesteld.

Slechte gezondheid

Zahra heeft maag- en darmproblemen waarvoor ze een speciaal dieet heeft en medicijnen moet slikken die ze in de gevangenis niet krijgt. Ook kreeg ze in de gevangenis heftige buikpijnen. Ze kreeg pillen van de gevangenisarts, maar daarvan wordt ze misselijk en de klachten verdwijnen niet. De gevangenisautoriteiten weigeren haar naar het ziekenhuis te brengen voor onderzoek.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden