Schrijfactie India: mogelijk levenslang voor inheemse Adivasi-activisten

Judhishtira Jena en Babula Samal verzetten zich op een vreedzame manier tegen de activiteiten van een staalbedrijf in de oostelijke Indiase deelstaat Odisha. Ze werden in december 2017 opgepakt en kunnen levenslang krijgen.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 april 2018 een brief naar de autoriteiten van de Indiase deelstaat Odisha. Roep hen op Judhishtira Jena en Babula Samal onmiddellijk vrij te laten.

Protest in de kiem smoren

Judhishtira Jena en Babula Samal werden opgepakt voor een voorval in 2010. Ze demonstreerden toen met duizend andere leden van de inheemse Adivasi-gemeenschap in Jagatsinghpur tegen de komst van een staalfabriek op hun land. De politie gebruikte traangas en wapenstokken om hen uiteen te slaan. Sommige demonstranten gooiden stenen naar de politie.

Judhishtira Jena en Babula Samal worden nu onder meer beschuldigd van onrust stoken en poging tot moord. Naar alle waarschijnlijkheid zijn de aanklachten politiek gemotiveerd. In maart 2017 kondigde de staalfabrikant namelijk aan de fabriek te willen sluiten en het land te willen teruggeven aan de autoriteiten van de deelstaat. Maar kort daarna kondigde een andere fabrikant aan op die plek een fabriek te openen. Het protest onder Adivasi laait daarom weer op. Andere activisten denken dat Judhishtira Jena en Babula Samal worden vervolgd voor demonstraties uit het verleden om anderen ervan te weerhouden de straat op te gaan.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden