© Getty Images

Schrijfactie Guinee: activisten voor democratie vervolgd

Op 6 maart hielden Ibrahima Diallo en Sekou Koundono een persconferentie. Zij beschuldigden daarin de directeur van een speciale politie-eenheid van afluisterpraktijken en marteling en andere vormen van mishandeling. Een dag later werden ze opgepakt. Ze worden vervolgd voor verzonnen aanklachten zoals het beledigen van een overheidsfunctionaris en het verspreiden van informatie die de openbare veiligheid bedreigt. Op 13 maart kwamen ze vrij in afwachting van hun rechtszaak.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juni 2020 naar de Guinese minister van Justitie. Roep hem op de aanklachten tegen Ibrahima Diallo en Sekou Koundono onmiddellijk te laten vallen.

Opgepakt vanwege activisme

Ibrahima Diallo en Sekou Koundono zijn lid van het Nationale Front voor de Verdediging van de Grondwet (FNDC). Dat is een coalitie van non-gouvernementele organisaties en oppositiepartijen die in oktober 2019 werd opgericht om te protesteren tegen mogelijke aanpassing van de Guinese grondwet. Veel deelnemers aan de protesten en omstanders werden gedood. Ook waren er vele arrestaties. Diallo en Koundono werden eerder, eind oktober, veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf vanwege hun betrokkenheid bij de protesten.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden