© Johan ORDONEZ /AFP or licensors

Schrijfactie Guatemala: werknemers tijdelijk coronaziekenhuis niet betaald en ontslagen

Het Guatemalteekse ministerie van Gezondheid heeft 46 werknemers van een noodziekenhuis in de hoofdstad ontslagen. Het tijdelijke ziekenhuis opende op 21 maart zijn deuren voor coronapatiënten. Het ontslagen personeel werkte drie maanden in het ziekenhuis onder enorm zware omstandigheden. Ze wachten nog steeds op hun salaris. Ook kregen ze geen ontslagvergoeding.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 september 2020 naar de Guatemalteekse gezondheidsminister. Roep hem op de 46 ontslagen werknemers onmiddellijk hun salaris te betalen en onderzoek te doen naar de reden van hun ontslag.

Ontslag om administratieve reden

Het ministerie van Gezondheid heeft de werknemers, onder wie stafleden en schoonmakers, op 5 juni ontslagen. Volgens administratieve regels van het ministerie moesten de werknemers een universitaire of middelbare schooldiploma hebben. Dat hebben ze niet. De nationale ombudsman, die ook onderzoek doet naar de zaak, meldde dat dit ook niet werd gevraagd toen het ministerie de werknemers in dienst nam.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden