De Filipijnse president Rodrigo Duterte
© Getty Images

Schrijfactie Filipijnen: president wil de doodstraf terug

Het Filipijnse congres buigt zich over een wetsontwerp om de doodstraf weer in te voeren voor een groot aantal misdaden.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juni 2017 een brief naar de voorzitter van de Senaatscommissie voor Openbare Orde en Gevaarlijke Drugs. Roep hem op om tegen de herinvoering van de doodstraf te stemmen.

Mensenrechtensituatie verslechterd

Sinds president Rodrigo Duterte in juni 2016 aan de macht kwam is er sprake van een alarmerende verslechtering van de mensenrechtensituatie in de Filipijnen. De overheid wil nu de doodstraf, die het land ruim tien jaar geleden afschafte, weer invoeren.

Doodstraf mag alleen voor ‘ernstige misdrijven’

Volgens internationaal recht mag de doodstraf alleen gegeven worden voor de meest ernstige misdrijven. Misdaden zoals brandstichting, autodiefstal en drugshandel die in het wetsvoorstel staan vallen hier niet onder. Ook mag de doodstraf niet automatisch bij bepaalde misdrijven worden opgelegd. Een rechter moet kunnen kijken naar de persoonlijke situatie van de dader en de omstandigheden waaronder hij het misdrijf pleegde.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden