© cored-org

Schrijfactie Equatoriaal-Guinea: jongerenactivist zonder duidelijke reden opgepakt

De politie heeft in Equatoriaal-Guinea jongerenactivist Joaquín Elo Ayeto op 25 februari zonder duidelijke reden gearresteerd. Tijdens zijn verblijf op het politiebureau werd hij gemarteld. Amnesty maakt zich ernstige zorgen over zijn gezondheid en veiligheid in de gevangenis.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juni 2019 een brief naar de autoriteiten van Equatoriaal-Guinea. Vraag om de onmiddellijke vrijlating van Joaquín Elo Ayeto.

Meerdere keren zonder reden vast

Joaquín Elo Ayeto is lid van een oppositiepartij en verbonden aan een platform dat opkomt voor de rechten van jongeren. Hij werd al eerder opgepakt vanwege zijn werkzaamheden. Hij wordt er nu van beschuldigd dat hij over informatie beschikt over een samenzwering om de president te vermoorden. Het is onduidelijk waar de beschuldiging precies vandaan komt.

Gemarteld door politie

Op het politiebureau werd Ayeto in elkaar geslagen en aan zijn handen opgehangen. Toen hij op 1 maart voor de rechter verscheen, liet hij zijn verwondingen zien. De rechter weigerde te luisteren naar zijn verklaring en besloot zijn voorarrest te verlengen. Zijn advocaat en familie mogen hem niet bezoeken.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden