Banner_in_an_afrodescendant_community_organization_in_Quibdó_Chocó
© Amnesty International

Schrijfactie Colombia: toenemende dreiging van paramilitairen

Paramilitairen vermoordden recent in het noordwesten van Colombia (Chocó) twee leiders van afro-Colombiaanse gemeenschappen. De inheemse gemeenschappen zijn al jaren verwikkeld in een strijd over landrechten.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 maart 2018 een brief naar de Colombiaanse autoriteiten. Roep hen op de inwoners van de humanitaire zones in Chocó te beschermen.

Geen partij bij het conflict

In de jaren negentig vluchtten veel inwoners uit het gebied in Chocó vanwege het gewapende conflict. In 2006 werd de eerste van in totaal 13 humanitaire zones in het gebied opgericht. Dit betekent dat de gemeenschappen die er wonen geen deel willen uitmaken van het conflict. De inwoners van de zones proberen nu gezamenlijk hun landrechten terug te krijgen. Ondanks rechterlijke uitspraken heeft de overheid hun land nog niet teruggegeven. De moord op leiders Mario Castaño Bravo en Hernán Bedoya in november en december is een duidelijke poging om dit proces dwars te bomen.

Sinds 2015 rukken de paramilitairen weer op naar het gebied. De inwoners worden bedreigd en een aantal is al vermoord. De twee onlangs vermoorde leiders kregen bescherming van de overheid. Ze kregen een kogelvrijvest en een mobiele telefoon. Hun moord laat zien dat de bescherming bij lange na niet voldoende is.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden