© Duncan Tucker/Amnesty International

Schrijfactie Colombia: regering faalt bij bescherming mensenrechtenactivisten

De Colombiaanse regering faalt bij het beschermen van mensenrechtenverdedigers. Als gevolg daarvan worden mensen die opkomen voor land- en milieurechten bedreigd, aangevallen en vermoord.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 januari 2021 naar de Colombiaanse autoriteiten. Roep hen op om mensenrechtenverdedigers, land- en milieuactivisten onmiddellijk te beschermen.

Falend beleid

Colombia is een gevaarlijk land voor mensen die mensenrechten, landrechten en hun leefomgeving verdedigen. In 2016 kwamen er maatregelen om hen te beschermen. Maar de maatregelen zijn niet effectief, want dit jaar zijn al 95 activisten vermoord. De Colombiaanse regering faalt bij het beschermen van mensenrechtenverdedigers.

Vooral mensenrechtenverdedigers op het plattenland zoals die van de zwarte gemeenschappen (PCN) in Buenventura, Valle del Cauca, het Catatumbo Comité voor sociale integratie (CISCA) in Norte de Santander, de Kubeo Sikuani inheemse voorouderlijke nederzetting (ASEINPOME) in Meta en de Vereniging voor duurzame geïntegreerde ontwikkeling van de Perla Amazónica (ADISPA) in Putumayo lopen groot gevaar omdat ze opkomen voor hun land en leefomgeving. Ze worden gestigmatiseerd, aangevallen en vermoord. Mogelijk gebeurt dit omdat ze in een gebied wonen met een van de hoogste coca-producties van het land.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden