© privefoto

Schrijfactie China: zorgen om veiligheid vrouwelijke activist

Li Qiaochu zet zich al jarenlang in voor vrouwen- en arbeidsrechten in China. Op 16 maart 2020 pakte de politie in Beijing haar op. Waar en waarom ze wordt vastgehouden is niet bekend. Zeer waarschijnlijk is ze opgesloten vanwege haar activisme en dat van haar partner. Haar familie vreest dat ze wordt gemarteld. Ook heeft ze medicijnen nodig voor haar depressie.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 juni 2020 naar de directeur van het Openbare Veiligheidsbureau in Beijing. Roep hem op ervoor te zorgen dat Li Qiaochu onmiddellijk en onvoorwaardelijk wordt vrijgelaten. In de tussentijd moet ze goed worden behandeld.

Opgepakt vanwege activisme

Li Qiaochus partner, Xu Zhiyong, nam in december vorig jaar deel aan een informele bijeenkomst van activisten en mensenrechtenadvocaten. De autoriteiten pakten meer dan tien van de aanwezigen op, onder wie Xu. Eind december werd Li 24 uur lang vastgehouden op het politiebureau en moest zij vragen beantwoorden over de activiteiten van Xu. De agenten weigerden haar medische zorg te geven. Daarna vertelde Li online dat ze slecht was behandeld. Ook vroeg ze aandacht voor diegenen die zijn opgepakt voor hun deelname aan de bijeenkomst. Dat zullen de autoriteiten haar niet in dank hebben afgenomen.

Depressief

In juni 2019 werd vastgesteld dat Li aan een depressie leidt. Toch ging ze door met haar activisme. Zo hielp ze als vrijwilliger mee in de bestrijding van het coronavirus. Ze deelde onder meer maskers uit en steunde zwangere vrouwen die waren besmet. Haar familie is bang dat ze geen medicijnen krijgt voor haar depressie.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden