Tashi Wangchuk
© privéfoto

China: Tibetaanse onderwijsactivist aangeklaagd

De Tibetaan Tashi Wangchuk zette zich in voor Tibetaanse taallessen in het onderwijs. De Chinese autoriteiten pakten hem ruim een jaar geleden op omdat hij zou aanzetten tot separatisme. Hij kan vijftien jaar gevangenisstraf krijgen.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 mei 2017 een brief naar de autoriteiten in China. Roep hen op Tashi Wangchuk onmiddellijk vrij te laten, hem niet te martelen en hem toegang te geven tot zijn advocaat en familie.

Onderwijs in eigen taal

Tashi Wangchuk uitte op social media zijn zorgen over het feit dat Tibetaanse kinderen hun moedertaal niet meer vloeiend leren spreken, omdat alle lessen worden gegeven in het Mandarijn. Tibetanen in China worden vaak gediscrimineerd en beperkt in hun recht op vrijheid van geloof en vrijheid van meningsuiting.

Film over strijd voor Tibetaans onderwijs

De New York Times maakte in 2015 een artikel en een korte documentaire over hoe Wangchuk tevergeefs een rechtszaak probeerde aan te spannen voor meer onderwijs in het Tibetaans. De politie gebruikte de film als bewijs dat hij aanzette tot separatisme. Hij zou hiermee het internationale imago en minderhedenbeleid van China in diskrediet brengen. Wangchuk zit sinds eind januari 2016 vast.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden