Bota Kussaiyn met een foto van haar vader die in een 'heropvoedingskamp'in China zit

Schrijfactie China: sluit de heropvoedingskampen in Xinjiang

Bota Kussaiyn en haar ouders komen uit de Chinese regio Xinjiang, maar ze wonen al enkele jaren in Kazachstan. Bota’s vader ging naar China voor een doktersbezoek en kwam niet meer terug. Maanden later hoorde ze dat hij, net als veel andere Kazachen en Oeigoeren, naar een heropvoedingskamp was gestuurd. Bota heeft haar vader al bijna een jaar niet gesproken.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 januari 2019 een brief aan de Chinese autoriteiten. Roep hen op te stoppen met de onderdrukking van etnische minderheden in de regio Xinjiang. Ook moeten zij opheldering geven over het lot van de naar schatting een miljoen mensen die opgesloten zitten in heropvoedingskampen.

Etnische minderheden moeten ‘heropgevoed’

De Chinese autoriteiten willen dat de voornamelijk islamitische minderheidsgroepen in Xinjiang loyaal zijn aan de Chinese staat en de communistische partij. In de heropvoedingskampen worden ze daarom gedwongen om hun geloof en culturele identiteit te verwerpen. Ze krijgen geen rechtszaak en hebben geen toegang tot een advocaat. Ze zitten vaak maanden vast. Er zijn berichten dat er doden vallen in de kampen, onder meer door zelfmoord.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden