Schrijfactie Cambodja: laat activist Wanchalearm Satsaksit vrij!

De Thaise activist Wanchalearm Satsaksit werd door onbekenden ontvoerd uit zijn appartement in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Hij protesteerde online tegen de Thaise regering. Die klaagde hem daarvoor aan, terwijl Wanchalearm alleen maar gebruik maakte van het recht op vrije meningsuiting.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 november 2020 naar de autoriteiten in Cambodja. Roep hen op om Wanchalearm Satsaksit onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Thaise activisten in het buitenland verdwenen en vermoord

Sinds de militairen in 2014 de macht in Thailand overnamen, weken veel pro-democratie-activisten uit naar buurlanden als Cambodja. Wanchalearm Satsaksit dacht dat hij veilig was in Phnom Penh, en postte kritische berichten in een Facebookgroep die zich verzet tegen de Thaise regering. Maar tijdens een telefoontje met zijn familie zei hij plotseling dat hij niet meer kon ademhalen. Op beelden van een beveiligingscamera is te zien hoe een zwarte Toyota Highlander SUV bij zijn woning wegrijdt.

In de afgelopen jaren zijn minstens acht Thaise activisten en oppositieleden in buurlanden verdwenen of vermoord. De Thaise overheid had herhaaldelijk om hun uitlevering gevraagd.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden