Gevangenen tijdens een protest in de Alcacuz-gevangenis in Natal, Rio Grande do Norte, Brazilië, 20 january 2017.
© Nacho Doce / Reuters

Schrijfactie Brazilië: ruim honderd doden door gevangenisrellen

Meer dan 116 gevangenen zijn in januari gedood tijdens opstanden en conflicten tussen criminele bendes in Brazilië. Dit gebeurde in vijf overvolle gevangenissen in het noorden van het land.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 april 2017 een brief naar de autoriteiten in Brazilië. Roep hen op direct maatregelen te nemen om de gevangenisomstandigheden te verbeteren zodat er minder spanningen zijn. Ook moeten ze ervoor zorgen dat conflicten tussen landelijke bendes niet leiden tot meer rellen en doden in de gevangenissen.

Slechte gevangenisomstandigheden

Nationale instanties hebben eerder de onmenselijke omstandigheden in de overvolle gevangenissen aan de kaak gesteld, maar tot nu toe is er niets aan gedaan. De situatie blijft instabiel.

Gruwelijke en grootschalige moordpartijen

De slachtoffers zaten in gevangenissen in de noordelijke staten Rio Grande do Norte, Amazonas en Roraima. Ze werden gedood door kogels, onthoofd, gevierendeeld of levend verbrand. Het dodental ligt waarschijnlijk hoger, omdat nog niet alle lichamen geïdentificeerd zijn.

Download de voorbeeldbrief