© GettyImages

Schrijfactie Brazilië: leger executeert zeven mannen

Tijdens een veiligheidsoperatie van politie en leger in de sloppenwijken van São Gonçalo werden zeven mannen neergeschoten. De kans is groot dat moorden onbestraft blijven.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 maart 2018 een brief naar de Braziliaanse autoriteiten. Roep hen op onderzoek te doen naar de moorden en ervoor te zorgen dat de verdachten worden berecht.

Politieonderzoek tegengehouden

In de vroege ochtend van 11 november vielen zwaarbewapende agenten en legertroepen met pantserwagens de sloppenwijken van Sâo Gonçalo in de staat Rio de Janeiro binnen. Naar alle waarschijnlijkheid schoten militairen zeven mannen dood. Volgens ooggetuigen werden sommige van hen zonder pardon en van zeer dichtbij neergeschoten. Afdeling moordzaken van de politie opende een onderzoek, maar moest dit staken omdat zij niet langer de bevoegdheid heeft de militairen te ondervragen en wapenonderzoek te doen.

Vrijbrief voor straffeloosheid

In oktober van dit jaar nam Brazilië een nieuwe wet aan. Daarin staat dat militairen alleen nog maar mogen worden vervolgd voor een militaire rechter. Dit geldt dus ook voor militairen die zich schuldig maken aan mensenrechtenschendingen, zoals executies van burgers. De wet is in strijd met internationaal recht omdat militaire rechtbanken niet onafhankelijk zijn.
Het leger wordt vaak ingezet om de taken van de politie over te nemen in de grote steden van Brazilië. In de afgelopen jaren zijn duizenden mensen omgekomen door extreem politiegeweld. Door de wet neemt de straffeloosheid van zulke misdaden toe.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden