Schrijfactie Azerbeidzjan: kritische blogger achter tralies

Mehman Huseynov is een bekende blogger, journalist en activist. Hij kreeg in maart 2017 twee jaar cel omdat hij beweerde te zijn gemarteld door de politie.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 september 2018 een brief aan de ambassadeur van Azerbeidzjan in Nederland. Roep de Azerbeidzjaanse autoriteiten op Mehman Huseynov onmiddellijk vrij te laten.

Gestraft voor kritische blogs

Huseynov schreef online over corruptiepraktijken en mensenrechtenschendingen in Azerbeidzjan. Hij is de voorzitter van een Azerbeidzjaanse ngo voor vrijheid en veiligheid van journalisten. Hij nam het stokje over van zijn broer die de organisatie oprichtte en Azerbeidzjan ontvluchtte nadat de autoriteiten in 2014 het kantoor sloten. Amnesty gelooft dat Huseynov enkel vastzit vanwege zijn kritische werk als journalist. Ook is zijn veroordeling bedoeld als een waarschuwing voor andere slachtoffers van politiegeweld.

Veroordeeld vanwege klacht over marteling

Op 9 januari pakte een groep agenten Huseynov op. Ze blinddoekten hem, propten een handdoek in zijn mond en deden een zak over zijn hoofd. Op het politiebureau werd hij geslagen en kreeg hij stroomstoten. De dag erna legde een rechter hem een boete op voor verzonnen aanklachten. Huseynov deelde publiekelijk wat er met hem was gebeurd en diende een klacht in tegen de agenten die hem martelden.

In plaats van onderzoek te doen naar de martelingen, werd hij aangeklaagd voor laster en voor de rechter gebracht. Die veroordeelde hem tot twee jaar cel.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden