© privefoto

Schrijfactie Angola: bescherm bedreigde activisten

Pascoal Baptistiny leidt de organisatie MBAKITA die opkomt voor de rechten van de inheemse San bevolking in het zuiden van Angola. Op 17 april braken mannen met wapens in de nacht zijn huis binnen. Ze boeiden de bewakers en namen computers, geheugenkaarten en telefoons mee. Baptistiny en andere MBAKITA activisten worden al sinds 2018 aangevallen en met de dood bedreigd. Er zijn ook activisten verdwenen en mogelijk vermoord vanwege hun werk voor MBAKITA.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 augustus 2020 naar de minister van Justitie en Mensenrechten van Angola. Roep hem op Pascoal Baptistiny en andere MBAKITA activisten te beschermen en onderzoek te doen naar de dreigementen.

Mogelijke straf na Amnesty publicatie

De recente dreigementen houden mogelijk verband met een publicatie van Amnesty International op 15 april. Daarin staat dat de politie tijdens een preventiecampagne om het coronavirus terug te dringen 9 MBAKITA leden mishandelde en onterecht vasthield. In april stopten 17 werknemers met hun werk uit angst voor hun veiligheid

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail