Chandrasekhar Azad, Dalit activist India
© National Herald India

Schrijfactie India: Dalit activist vast zonder proces

De Indiase Chandrasekhar Azad komt op voor de rechten van de Dalits; achtergestelde kastenlozen of onaanraakbaren van India. Hij zit sinds begin november vast zonder aanklacht of proces.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 februari 2018 een brief naar de Indiase autoriteiten. Roep hen op Chandrasekhar Azad onmiddellijk vrij te laten of hem een eerlijk proces te geven.

Spanningen en geweld tussen kasten

De prominente activist Chandrasekhar Azad werd eerder op 8 juni 2017 opgepakt. De politie beweert dat hij zou hebben aangezet tot geweld tegen leden van hogere kasten. Aanleiding was de moord op twee Dalit-mannen.

Azad zat vier maanden vast. Een dag nadat hij op borgtocht vrijkwam, op 3 november, werd hij opnieuw opgepakt en in administratieve detentie geplaatst. Dit betekent dat de autoriteiten hem een jaar kunnen vasthouden zonder aanklacht of proces. Volgens de rechter die de borgtocht toekende was de zaak tegen Azad politiek gemotiveerd.

Strijd tegen kastendiscriminatie

Azad is de oprichter van het Bhim-leger, een groep Dalit activisten die strijden tegen de kastendiscriminatie en geweld in India. Ze runnen ook 300 scholen voor kansarme Dalit-kinderen in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden