protest Nubian activist

Schrijfactie Egypte: activisten onterecht opgepakt

In september van dit jaar gingen inheemse Nubische activisten in Aswan (Egypte) de straat op om voor hun rechten op te komen. De politie sloeg het protest hard neer. Een groep van 32 activisten moet nu terecht staan terwijl ze alleen vreedzaam hun mening gaven.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 februari 2018 een brief naar de Egyptische autoriteiten. Roep hen op de aanklachten tegen de tweeëndertig Nubische activisten in te trekken.

Rechten inheems volk geschonden

Nubiërs in Egypte hebben de afgelopen decennia hun grondgebied moeten verlaten om plaats te maken voor ontwikkelingsprojecten. Drie jaar geleden werd in de Egyptische grondwet echter vastgelegd dat ze het recht hebben om terug te keren. Tot op heden doet de overheid er niets aan om dit te bespoedigen.

Geen eerlijk proces voor schenden strenge protestwet

De tweeëndertig Nubische activisten kunnen veroordeeld worden tot celstraffen van vijf jaar. Ze worden vervolgd voor hun deelname aan een demonstratie ‘waarvoor geen toestemming was gegeven’. Sinds de noodtoestand van april dit jaar worden burgers die volgens de autoriteiten de protestwet overtreden voor een militaire rechtbank gebracht. Ze hebben niet de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan.

Nubische activist overlijdt in gevangenis

De prominente Nubische activist Gamal Sorour werd ook tijdens de protesten opgepakt. Hij overleed op 4 november omdat hij niet de medische zorg kreeg die hij nodig had.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden