Schrijfactie Turkije: 375 ngo’s moeten hun deuren sluiten

Looptijd: 29 november 2016 - 31 januari 2017

De Turkse autoriteiten hebben op 22 november de sluiting bevolen van 375 ngo’s, waaronder enkele prominente mensenrechtenorganisaties. Dit gebeurde onder voorwendsel van de noodtoestand. De bezittingen van de organisaties zijn vanaf nu eigendom van de staat.

Wat kun jij doen?
Schrijf vóór 1 februari 2017 naar de Turkse autoriteiten en roep hen op het besluit om de ngo’s te sluiten onmiddellijk te herzien.

Onder de organisaties zijn een vereniging van advocaten die slachtoffers van marteling bijstaat, een organisatie die slachtoffers van huiselijk geweld steunt, en een prominente kinderrechtenorganisatie. Maar ook enkele studentenverenigingen en sportclubs moeten hun deuren sluiten. Volgens de Turkse autoriteiten moeten de organisaties opgedoekt worden omdat ze banden hebben met terroristische organisaties of activiteiten ondernemen tegen de staatsveiligheid. De organisaties hebben geen nadere uitleg gekregen waarom ze op de lijst staan en krijgen niet de mogelijkheid om het bevel aan te vechten.

Turkije schendt met de maatregel het recht op vrijheid van meningsuiting en vereniging. De vergaande sluitingen kunnen niet gerechtvaardigd worden onder de noodtoestand.

Noodtoestand in het internationaal recht
De Turkse president Erdoğan voerde na de mislukte staatsgreep van 15 juli de noodtoestand in. Volgens internationaal recht moeten noodmaatregelen noodzakelijk en proportioneel zijn wat betreft reikwijdte en duur. Ook mogen ze alleen worden ingezet om daadwerkelijke bedreigingen van de staatsveiligheid tegen te gaan.

Privacy

Amnesty International gaat zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Jouw e-mailadres wordt niet doorgegeven aan de autoriteiten. Wij gebruiken ze om je te informeren over onze werkzaamheden of om je steun te vragen. Meer lezen : www.amnesty.nl/privacy