Thayyib Shaheem
© Twitter.com / @thayyib

Malediven: socialmedia-activist uit de gevangenis

De Maldivische activist Thayyib Shaheem is op 17 april vrijgelaten. Hij had een maand in voorarrest gezeten op beschuldiging van ‘paniek zaaien’ op social media, waar hij kritiek had uitgeoefend op een vastgoedproject.

Hoewel Shaheem officieel nooit in staat van beschuldiging is gesteld, werd hij vrijgelaten op voorwaarde dat hij zich verder onthoudt van kritiek op de overheid en 60 dagen lang het land niet zal verlaten. Shaheem is een prominente socialmedia-activist in de Malediven en steunt de oppositiepartij Maldives Democratic Party (MDP).

De politie beweert dat hij werd gearresteerd vanwege paniek zaaien en het verspreiden van valse informatie. Shaheem zou tweets hebben verstuurd over een recente uitbraak van varkensgriep (H1N1) in de Malediven. Maar Amnesty International denkt dat hij werd vastgezet vanwege zijn openlijke kritiek op een groot vastgoedproject op het atol Faafu, waar Saudi-Arabië een rol in speelt.

Sinds maart van dit jaar treedt de overheid met harde hand op tegen media, oppositiepartijen en activisten die tegenstander zijn van het vastgoedproject. De rechtbank in de hoofdstad Malé dreigde met “juridische stappen” tegen journalisten die “de rust en stabiliteit van de Malediven verstoren”. De politie viel het hoofdkwartier van de MDP binnen en nam spandoeken en ander materiaal in beslag. Op 16 maart werd Shaheem gearresteerd, slechts enkele uren na het posten van zijn kritische tweets over de kwestie Faafu.