Nasrin Sotoudeh
© Private

Iraanse mensenrechtenadvocaat Nasrin Sotoudeh gearresteerd

Op 13 juni werd de bekende Iraanse mensenrechtenadocaat Nasrin Sotoudeh thuis in Teheran gearresteerd. Sotoudeh is meteen overgebracht naar het kantoor van de aanklager in de beruchte Evin-gevangenis. Dat liet Reza Khandan, haar echtgenoot ons weten.

In een interview met Manoto News – een Perzische nieuwszender die vanuit het buitenland uitzendt – gaf hij aan dat Sotoudeh verteld werd dat ze een vijfjarige gevangenisstraf moest uitzitten. Zowel Khandan als Sotoudeh weten niets over deze straf.

Internationale bekendheid

Nasrin Sotoudeh strijdt al haar hele leven voor mensenrechten in Iran. Ze heeft internationale prijzen gekregen – zoals de Sakharov Prijs in 2012 – maar betaalde een hoge prijs voor haar moed: ze zat drie jaar in de gevangenis. In 2013 voerden we in Nederland intensief actie voor haar vrijlating tijdens de campagne ‘4 Weeks for Freedom’. Sotoudeh stuurde een bedankbrief voor iedereen die voor haar in actie kwam en zei daarin: ‘De gedachte dat mensenrechtenactivisten over de hele wereld een grote wereldwijde familie vormen, geeft mij hernieuwde energie en kracht.’

Sotoudeh heeft zich de afgelopen weken uitgesproken tegen een onderdeel uit de Iraanse wetgeving, waarin staat dat bepaalde personen geen toegang hebben tot een onafhankelijke advocaat naar eigen keuze. En ze stond de afgelopen maanden Narges Hosseini bij, een vrouw die is aangeklaagd voor haar vreedzame acties tegen de verplichte hoofddoek in Iran.

Oproep tot vrijlating

We roepen de Iraanse autoriteiten op Nasrin Sotoudeh onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. De internationale gemeeschap moet haar stem laten horen als dit niet gebeurt.