Munther Amira tijdens een demonstratie tegen de Israëlische bezetting van Palestijns gebied.
© Popular Struggle Coordination Committee

Israël: Palestijnse mensenrechtenverdediger Munther Amira vrijgelaten

Op 6 juni kwam de Palestijnse mensenrechtenverdediger Munther Amira op vrije voeten. Hij zat zes maanden gevangen in de Hadarim-gevangenis in Israël. Amira was onterecht veroordeeld voor deelname aan vier vreedzame protesten tegen de Israëlische bezetting van Palestijns gebied.

Oorspronkelijk werd Amira op dertien punten aangeklaagd. Uiteindelijk werd hij op 12 maart van dit jaar veroordeeld voor vier gevallen van ‘verstoring van de openbare orde’ en ‘deelname aan een demonstratie zonder vergunning’. Behalve zes maanden cel kreeg Amira ook vijf maanden voorwaardelijk opgelegd, plus een boete van 2.000 sjekel (475 euro).

‘Niets kan ons stoppen’

Amira gaf Amnesty International een boodschap mee voor iedereen die voor hem in actie is gekomen:

‘Ik ben erg dankbaar voor alle steun die ik heb ontvangen toen ik in de gevangenis zat. Het leven in de gevangenis was erg moeilijk en ik werd slecht behandeld, maar de steun van de mensen die in me geloofden maakte me sterk. Ik ben onterecht veroordeeld voor vreedzaam protesteren tegen de Israëlische bezetting, maar er is niets dat me ervan kan weerhouden om door te gaan op de ingeslagen weg… We zijn mensenrechtenverdedigers; het is onze plicht om de rechten van het Palestijnse volk te verdedigen. We zullen niet gebroken worden en we gaan door met de vreedzame strijd voor onze rechten, totdat de bezetting wordt opgeheven.’