Cartoon van de Maleisische cartoonist Zunar, 28 Sept 2015
© Zunar

Maleisië: reisverbod cartoonist Zunar opgeheven

De Maleisische cartoonist Zunar heeft laten weten dat zijn reisverbod is opgeheven. Het verbod was hem in oktober 2016 opgelegd.

Tegen Zulkiflee Anwar Ulhaque, beter bekend als Zunar, werden negen aanklachten ingediend wegens opruiing. Aanleiding waren enkele tweets en cartoons die hij maakte. De politieke cartoonist stak de draak met premier Najib Razak. Hij deed dit nadat oppositieleider Anwar Ibrahim tot vijf jaar gevangenisstraf was veroordeeld wegens ‘sodomie’. Ibrahim was Razaks grootste politieke rivaal.

Draconische wet

In Maleisië wordt de vrije meningsuiting onderdrukt met de draconische ‘Wet op opruiing’, die nog uit de koloniale tijd stamt. Dit gebeurt onder het mom van bescherming van de nationale veiligheid en het tegengaan van raciale en religieuze onrust. De wet is ruim geformuleerd en wordt vaak gebruikt om critici het zwijgen op te leggen.

Regeringswisseling

De opheffing van Zunars reisverbod volgt na de regeringswisseling in mei 2018. Een alliantie van oppositiepartijen versloeg de coalitie van Najib Razak. Kort na de verkiezingen kwam Anwar Ibrahim na een pardon vrij. Amnesty roept de nieuwe regering op het recht op vrije meningsuiting te respecteren.

Tijdens Amnesty’s Schrijfmarathon 2015 schreven mensen wereldwijd brieven voor Zunar riepen zij toenmalig premier Ruzak op de aanklachten tegen hem in te trekken.

Meer over dit onderwerp