© © Private

Ethiopische gewetensgevangene vrij

Oppositieleider Bekele Gerba uit Ethiopië is op 13 februari 2018 vrijgelaten. Enkele dagen geleden werd nog een spoedactie van Amnesty voor hem uitgezet, omdat hij dringend medische zorg nodig heeft. Gerba was een gewetensgevangene.

Bekele Gerba, lid van de oppositiepartij Oromo Federalist Congress, werd in augustus 2011 voor het eerst gearresteerd. Dat gebeurde nadat hij enkele Amnesty-medewerkers had ontmoet. Bekele werd op basis van het Anti-Terrorisme Decreet (ATP) aangeklaagd en beschuldigd van lidmaatschap van een verboden oppositiegroepering. Hij kreeg drie jaar en vier maanden gevangisstraf opgelegd.

Vast na kritiek

Enkele maanden nadat Gerba vrijkwam, werd hij eind december 2015 opnieuw gearresteerd en gedurende drie maanden geïsoleerd gevangengehouden. Deze keer werd hij aangeklaagd vanwege het ‘mobiliseren van protest tegen de regering’. Op dat moment waren er groeiende protesten tegen de uitbreiding van de hoofdstad Addis Abeba in Oromogebied. De Oromo vormen de grootste etnische groep in Ethiopië. Waarschijnlijk is Bekele Gerba onder de anti-terrorisme-wet aangeklaagd omdat hij kritiek uitte op de regering en de demonstranten steunde.