© © Amnesty International

Mauritanië: ter dood veroordeelde blogger vrijgelaten

In Mauritanië is blogger Mohamed Mkhtaïtir vrijgelaten. Hij zat bijna vier jaar in de dodencel, nadat hij eind 2014 de doodstraf opgelegd kreeg. Mkhtaïtir kreeg die straf omdat hij een ‘godslasterend’ bericht op Facebook had geplaatst. Hij had geschreven dat religie discriminatie niet mag rechtvaardigen. In een tweede blog schreef hij dat zijn artikel bedoeld was om zijn afkeuring te laten blijken over mensen die religie gebruiken om de leden van een kaste te kleineren.

Doodsbedreigingen

Na de publicatie van zijn blog gingen duizenden mensen de straat op en eisten de doodstraf voor Mkhtaïtir. Kort daarop werd hij gearresteerd en beschuldigd van afvalligheid. Tijdens de rechtszaak toonde Mkhtaïtir berouw en verklaarde dat het niet zijn bedoeling was geweest lichtzinnig over de profeet Mohammed te spreken. Desondanks kreeg hij de doodstraf opgelegd. In de gevangenis bleef hij doodsbedreigingen ontvangen. Zijn vader werd ontslagen en was gedwongen het land te verlaten.

Het doodvonnis werd omgezet in twee jaar gevangenisstraf en een boete van 145 euro. Omdat Mkhtaïtir die tijd al ruimschoots in de cel zat, werd hij meteen vrijgelaten.