Poetin: Stop de onderdrukking. Kies voor vrijheid.

Deel:
Gemanipuleerd beeld ©AFP/ANP/Dmitry Kostyukov © AFP/ANP/Andrey Smirnov

Sinds Vladimir Poetin op 7 mei 2012 voor een derde termijn als president van Rusland werd beëdigd, verslechtert de mensenrechtensituatie in het land in hoog tempo. Met nieuwe wetten legt Poetin stap voor stap critici het zwijgen op. Het net sluit zich steeds meer om wie in Rusland anders denkt dan de regering. Amnesty International voert intensief actie zodat de mensen in Rusland in vrijheid voor hun mening kunnen uitkomen.

Blogberichten

Nog voor de ploegenachtervolging in Sotsji begon, werden in Moskou acht mensen veroordeeld...
Nadat eerder deze week Yevgeniy Vitishko tot 15 dagen cel werd veroordeeld werd gisteren weer een...
Als Ivan (zijn naam is om veiligheidsredenen gefingeerd) vandaag aan komt lopen bij een McDonald...

Nieuwe wetgeving

Oppositie-activist opgepakt voor het kantoor van de burgermeester van Moskou, 31 augustus 2012. © REUTERS/Maxim Shemetov Wie een kritische mening uit, kan voor ‘smaad’ of ‘laster’ worden veroordeeld. Websites kunnen zonder pardon worden geblokkeerd. Organisaties die ‘de veiligheid van Rusland bedreigen’ – bijvoorbeeld Amnesty – lopen het gevaar te worden gesloten. Wie in Rusland zonder toestemming demonstreert, riskeert een boete van bijna een maandloon. En de nieuwste wetten verbieden 'homopropaganda' en 'belediging van religieuze gevoelens'.

Amnesty-campagne: Stop de onderdrukking. Kies voor vrijheid.

Een demonstrant bij de herdenking van mensenrechtenadvocaat Stanislav Markelov en journalist Anastasia Baburova. © REUTERS/Sergei KarpukhinDit jaar voert Amnesty campagne met de inzet dat het recht op vrije meningsuiting in Rusland gerespecteerd en beschermd wordt. We doen onderzoek. We helpen mensen die door de nieuwe wetten zwaar onder vuur liggen: activisten, journalisten, advocaten, kunstenaars, homoseksuelen. We maken onafhankelijke Russische initiatieven voor mensenrechten mogelijk. We verzorgen training en uitwisseling. En we werken samen met de kleine Amnesty-afdeling in Moskou, die we ook financieel ondersteunen.

Bedreigde en vervolgde critici van het Poetin-regime

Nikolai Alexeyev. ©Jeremy Nicholl/Hollandse HoogteIn Rusland wordt de vrijheid van meningsuiting steeds verder ingeperkt. De politie treedt vaak buitensporig hard op tegen mensen die zich kritisch uitlaten over het regime. Na het begin van de derde ambtstermijn van president Poetin, in mei 2012, is met een reeks van wetten het recht op vrije meningsuiting en op vereniging verder ingeperkt. Met name mensenrechtenactivisten, journalisten, advocaten, kunstenaars en homoseksuelen zijn het slachtoffer van de nieuwe wetgeving.

Onze oproep

Een ware leider is niet bang voor vrijheid
President Poetin. ©Mikhail KlimentyevVladimir Poetin toont zich graag een sterke leider. Een walvisjager, straaljagerpiloot, een man die bosbranden bestrijdt. Voor niets en niemand bang. Dat is de man die bepaalt wat er in Rusland gebeurt, en wat niet.

Poetin is de leider die met wetten demonstraties verbiedt, websites blokkeert, mensenrechtenorganisaties als buitenlandse agenten betitelt, een andere mening verwart met smaad, die buitenlandse contacten hoogverraad noemt en homo’s het zwijgen oplegt.

Een leider die z’n vak verstaat vreest geen kritiek. Die durft demonstraties toe te staan. Die laat de media hun werk doen. Die lacht om punkbandjes in een kerk en laat homo’s in hun waarde. Een leider die z’n vak verstaat respecteert zijn medemens.

Kom op, meneer Poetin, wees niet bang.
Stop de onderdrukking. Kies voor vrijheid.