Russische Federatie: Shamkhan Aziev krijgt medische hulp

jul
2011

Shamkhan Aziev is naar een gevangenisziekenhuis in Ust-Labinsk, Krasnodar Krai overgebracht. Hij zit gevangen in FBU IK-2 in Chernokozovo in Tsjetsjeniƫ. Amnesty International verzocht de autoriteiten hem met een speciaal gevangenistransport naar het ziekenhuis te brengen voor medische hulp. Dit is nu gebeurd.

Hij lijdt aan de ziekte van Pott, een aandoening aan de ruggenwervel. Shamkhan Aziev was al meer dan een jaar ziek en kon de laatste drie maanden zijn bed niet uit. Hij kon zijn benen nauwelijks bewegen en had ernstige pijn in zijn rug. Al die tijd kreeg hij geen medische hulp.

Na aankomst is hij meteen onderzocht. De artsen kwamen er achter dat hij ook aan tuberculose leidt. Zijn familie hoopt nu dat Aziev de medische hulp krijgt die hij nodig heeft.

Shamkhan Aziev's moeder en broers en ook de contactpersonen van de Russische mensenrechtenorganisatie Memorial zijn Amnesty International dankbaar voor de acties die zij voor Aziev gevoerd heeft. Volgens hen was het zonder de hulp van Amnesty International niet mogelijk geweest verandering in zijn zaak te brengen.

Amnesty International houdt de zaak van Aziev in de gaten en bedankt iedereen die voor hem in actie kwam.