Wordt Vervolgd, november 2016

Artikelen in dit nummer

Met deze maand onder meer een interview met de Myanmarese schrijfster en ex-gewetensgevangene Ma Thida, een beeldverhaal over Laos, een land dat nog dagelijks lijdt onder de Vietnam-oorlog door de talloze onontplofte bommen die achterbleven. Verder een reportage uit het Italiaanse dorp Riace, waar asielzoekers economische voorspoed brachten, en nog veel meer.
© Darcy Pardilla
Tekst: Minka Nijkhuis
Ex-gewetensgevangene en schrijfster Ma Thida is een van de weinigen in Myanmar die openlijk pleiten voor excuses van de vroegere militaire junta voor zijn wandaden. ‘De samenleving heeft dat nodig om te genezen.’ Minka Nijhuis draafde met haar mee tijdens een bliksembezoek aan Amsterdam.
© Michael Rhebergen
Tekst: Marnix de Bruyne en Maja Haanskorf
De ontwikkelingsbank FMO staakte in mei haar deelname aan een waterkrachtproject in Honduras. Aanleiding: de moord in maart op de milieuactiviste Berta Cáceres, verklaard tegenstander van het project. Vijf maanden en een kritisch rapport later kijkt Elvira Eurlings, directeur energie van FMO, terug. ‘We hadden dit beter moeten doen.’
© Michael Rhebergen
Tekst: Maja Haanskorf
Ook in Guatemala stak FMO geld in een waterkrachtproject. En ook hier is bruut geweld gebruikt tegen tegenstanders van het project.
© Merlijn Doomernik
Hoofdredactioneel door Arend Hulshof
Eerlijk gezegd had ik nooit van Rie Mastenbroek gehoord. Dat deze Rotterdamse zwemster een van de beste Nederlandse olympiërs aller tijden is‚ ontdekte ik pas bij het lezen van het onlangs verschenen boek '1936' van Auke Kok‚ over de Olympische Spelen in Berlijn.
Column Nazarski
Om maatschappelijke en politieke reacties af te tasten‚ laten bijvoorbeeld politici graag proefballonnetjes op.
© Merlijn Doomernik
Column Grunberg
In het Duitse Kiel zat ik op een regenachtige zaterdagavond in een Italiaans restaurant met een man die zich beroepshalve bezighield met literatuur.