Wordt Vervolgd, december 2016/januari 2017

Artikelen in dit nummer

In deze extra dikke eindejaarsspecial aandacht voor het diversiteitsdebat dat Nederland afgelopen jaar bezighield: een interview met hoogleraar Antropologie Gloria Wekker, Sinan Çankaya over kritiek op het Huis Nederland en een stadstour door het koloniale verleden van Nederland. Verder een interview met Nil Mutluer, een van de Turkse 'Academici voor Vrede', een reportage over Radio Alghdad, de enige betrouwbare bron die de burgers van het belegerde Mosul nog hebben, en nog veel, veel meer.
© Lenny Oosterwijk
Tekst: Armand Snijders
Als weinig anderen hield Gloria Wekker wit Nederland dit jaar een spiegel voor. Na het verschijnen van haar boek White Innocence‚ over geïnstitutionaliseerd racisme‚ volgden interviews in kranten en opiniebladen – en een golf kritiek. In Suriname praat ze met Armand Snijders over een bewogen mediajaar en over de ‘typische verongelijktheid die veel witte mannen hebben als ze met zichzelf worden geconfronteerd’.
© Merlijn Doomernik
Hoofdredactioneel door Arend Hulshof
Tien jaar geleden schreef ik mijn eerste stuk voor Wordt Vervolgd. Het was een interview met Amnesty’s toenmalige secretaris-generaal Irene Khan.
© Merlijn Doomernik
Column Grunberg
Het aanpassingsvermogen van de mens is immens. Soms is dat aanpassingsvermogen niet te onderscheiden van opportunisme‚ maar meestal is flexibiliteit een gezonde reactie op veranderde omstandigheden.
Tekst: Arend Hulshof
Britse inlichtingendiensten onderscheppen op grote schaal het e-mailverkeer van burgers‚ onthulde Edward Snowden in 2013. Amnesty en negen andere organisaties begonnen er een zaak over bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Later bleek dat een Britse inlichtingendienst ook Amnesty had bespied.
Tekst: Linda Polman
Zijn ze nu wel of niet goed voor onze economie‚ de vluchtelingen die de afgelopen twee jaar naar de EU kwamen? We weten het nog niet. Maar hun komst heeft in elk geval ons idioom verrijkt. Woorden en begrippen kregen nieuwe betekenissen en extra ladingen. Een kleine greep.