Maikel Nabil Sanad is vrij!

Deel:
De Egyptische rechtenstudent Maikel Nabil Sanad (c) private
jan
2012

Amnesty International is blij met de vrijlating van de Egyptische blogger Maikel Nabil Sanad, al komt deze maanden te laat. Het militaire bewind van Egypte heeft Maikel tien maanden van zijn leven ontnomen, nadat hij volkomen onterecht was opgepakt.

De 26-jarige rechtenstudent Maikel Nabil Sanad werd op 28 maart 2011 in zijn huis in Cairo gearresteerd. De arrestatie kwam nadat hij zich in een blog kritisch had uitgelaten over het Egyptische leger. Op 10 april veroordeelde een militaire rechtbank hem in een extreem oneerlijk proces tot drie jaar cel. Dit werd later teruggebracht tot twee jaar.

Waarom nu de vrijlatingen

Het is geen toeval dat Maikel juist nu wordt vrijgelaten. Het is vandaag precies een jaar geleden dat de opstanden in Egypte begonnen. De Opperste Raad van de Strijdkrachten (SCAF) lijkt met zijn vrijlating en die van tweeduizend anderen kritiek te willen voorkomen.

Tijdens Maikels proces toonden de Egyptische autoriteiten een totaal gebrek aan respect voor zijn rechten. Ze leken zelfs met zijn leven te spelen: toen Maikel in hongerstaking was, lieten ze zijn gezondheid zo slecht worden, dat er voor zijn leven werd gevreesd. Amnesty vindt dat Maikels strafblad nu moet worden vernietigd en dat hij gecompenseerd moet worden voor zijn leed.

Militaire rechtbanken

Maikel Nabil Sanad is een van de ongeveer twaalfduizend burgers die het afgelopen jaar tijdens oneerlijke processen voor militaire rechtbanken zijn veroordeeld. In één jaar heerschappij van de SCAF zijn er meer burgers voor militaire rechtbanken berecht dan in dertig jaar Mubarak. Een schokkend feit.