Sacharov, Andrej Dmitrejevitsj (1921-1989)

Deel:

Russisch natuurkundige en activist voor mensenrechten. Zijn werk als meest vooraanstaande atoomfysicus leverde hem vele prijzen en privileges op. Doordat hij echter sinds 1953 steeds meer interesse was gaan tonen voor de negatieve gevolgen van nucleaire bewapening, ontwikkelde hij zich tot een van de meest uitgesproken critici van het sovjetbewind. In 1970 richtte hij een Comité voor Mensenrechten op en riep op tot liberalisering van de Sovjet-Unie. In 1980 werd hij gearresteerd en veroordeeld tot verbanning naar Gorki. Daar probeerde hij o.m. door hongerstakingen internationale aandacht te krijgen voor de burgerrechten in zijn land. Nadat partijvoorzitter Gorbatsjov in 1985 zijn vrijlating had gelast, zette hij zich samen met zijn vrouw Jelena Bonner in voor de democratisering, waarbij hij voortdurend kritiek uitte op het gebrek aan democratie onder Gorbatsjovs regering. Het Europees Parlement heeft een Sacharovprijs ingesteld voor verdedigers van democratie en mensenrechten.

Gerelateerd aan dit onderwerp