Prijzen voor mensenrechten

Deel:

Tot de onderscheidingen die voor mensenrechten worden gegeven of die veelal aan mensenrechtenverdedigers toekomen behoren de Nobelprijs voor de Vrede; de Right Livelihood Award (ook 'alternatieve Nobelprijs' genoemd; de Erasmusprijs; de VN-mensenrechtenprijs; de Nederlands-Amerikaanse Four Freedom Awards (vernoemd naar een speech van de Amerikaanse president F. D. Roosevelt die vier vrijheden formuleerde); de Europese Mensenrechtenprijs; de Sacharovprijs van het Europees Parlement; de Reebok Mensenrechtenprijs voor jonge mensenrechtenverdedigers; de Nederlandse Geuzenpenning; de mensenrechtenprijs genoemd naar Martin Ennals; de prijs van het Amerikaanse Carter-instituut; de Carnegie Wateler Vredesprijs; en het 'eregeld' dat door Poetry International in Rotterdam werd uitgekeerd aan vervolgde schrijvers (censuur). De universiteit van Tilburg stelde in 1995 een prijs in voor wetenschappelijk onderzoek naar mensenrechten, in 2003 gedoopt tot de Max van der Stoel Mensenrechtenprijs. Daarnaast hebben diverse ngo's voor mensenrechten prijzen ingesteld, waaronder Human Rights Watch en nationale afdelingen van Amnesty International. De jaarlijkse prijs van Oxfam Novib en Pen gaat naar vervolgde journalisten en schrijvers die slachtoffer worden van o.m. censuur.

Amnesty International is met meer prijzen gelauwerd dan enige andere organisatie of persoon op het terrein van mensenrechten: o.m. met de Nobelprijs voor de Vrede, de Erasmusprijs, de Four Freedoms Award, de VN-mensenrechtenprijs, de Europese Mensenrechtenprijs en de Geuzenpenning. Ook zijn onderdelen van Amnesty's werk met prijzen bekroond. Zo kreeg een krantenadvertentie 'Thank you for flying CIA', die een actie tegen renditions begeleidde, van een vakjury de onderscheiding voor beste dagbladadvertentie 2006.