Vreemdelingendetentie

Deel:
Vreemdelingen in detentie voor het raam. © AI

Nederland sluit ieder jaar duizenden onschuldige vreemdelingen op in een gevangenis. Niet omdat ze een strafbaar feit hebben gepleegd, maar omdat ze wachten op behandeling van hun asielverzoek of op uitzetting. Daarom voerde Amnesty de campagne 'Ik schaam me diep', voor een einde aan de inhumane detentie van vreemdelingen in Nederland.

Bekijk de Wall of Shameeen digitale 'muur' met foto's van Nederlanders die zich uitspreken tegen inhumane vreemdelingendetentie. Bekijk de foto's van de aanbieding van de petitie in Den Haag.

Blogberichten

Ondanks een duidelijk oordeel dat Nederland de rechten van ongedocumenteerden schendt door ze op...
Borgo Mezzanone, Italië – Ebrima’s slaapkamer: een smoezelige ruimte van vijf bij vijf meter....

Iedereen heeft recht op vrijheid. Dat is vastgelegd in de Nederlandse Grondwet en in internationale verdragen. Detentie van vreemdelingen mag in Nederland alleen als uiterst middel. Maar het is allang geen uiterst middel meer; het is de standaard procedure. Herhaaldelijke langdurige opsluiting, soms van wel meer dan een jaar, is in Nederland geen uitzondering. Amnesty, en andere instanties met ons, maken zich ernstige zorgen over de vanzelfsprekendheid van vreemdelingendetentie in Nederland en over de uitvoering ervan.

> Lees over Amnesty's aanbevelingen voor vreemdelingendetentie in Nederland

De feiten

Hoe vaak wordt vreemdelingendetentie opgelegd? Hoe ziet het gevangenisregime eruit? Wat zijn de humanitaire gevolgen? En wat wil Amnesty precies?
Lees hier de feiten over het opsluiten van vreemdelingen in Nederland.

De verhalen met portretten van fotograaf Joost van den Broek

Sita Tumba. © Joost van den Broek
Sita Tumba (24):
'Ik was bang dat ik mijn verstand zou verliezen'

Younis Omar ©Joost van den Broek

Younis Omar (30):

'Het is alsof je niet bestaat'

Hans Tumba ©Joost van den Broek
Hans Coco Tumba (21):

'Zestien uur per dag met iemand die je niet kent'

Charles Wilson ©Joost van den Broek

Charles Wilson (30):

'Niemand legde me uit WAAROM'

Amnesty-rapporten

> Lees meer rapporten over vreemdelingendetentie in Nederland en over de alternatieven voor detentie
> Lees het artikel in de Groene Amsterdammer ovwer Vreemdelingendetentie: De laatste Halte.

Meldpunt vreemdelingendetentie

Het Meldpunt Vreemdelingendetentie van de Stichting LOS verzamelt klachten over de detentieomstandigheden voor vreemdelingen. De stichting onderzoekt de meldingen en dient klachten in bij de betreffende instanties.

> Ga naar het Meldpunt vreemdelingendetentie